لوگوی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا
گزارش, گزارش

گزارش نشست ۱۸ با موضوع “شناخت و رفع موانع زن مسلمان در فرزندآوری”

گزارش نشست ۱۸ با موضوع “شناخت و رفع موانع زن مسلمان در فرزندآوری”

گزارش نشست 18 با موضوع "شناخت و رفع موانع زن مسلمان در فرزندآوری"

هجدهمین نشست از سلسله نشست های پیش همایش با همکاری مدیریت حوزه های خواهران استان خوزستان برگزار شد.
این نشست با موضوع “شناخت و رفع موانع زن مسلمان در فرزندآوری” توسط سرکار خانم فاطمه محتشمی راد، استاد و مشاور حوزه علمیه ارائه شد.
این جلسه با حضور طلاب مدرسه علمیه ام ابیها(س) شهرستان دزفول در سالن اجتماعات و در تاریخ دوم اسفند برگزار شد.
در این نشست سرکار خانم دکتر محتشمی راد، ابتدا درمورد اهمیت فرزند آوری چنین فرمودند که فرزندآوری از عوامل مهم در علم جمعیت است؛ و در همه جوامع اهمیت بسزایی دارد. تولید یک فرزند،تولید نیروی جوان برای جامعه، کشور و یک امید برای خانواده ها است.

سطح باروری بر تحولات و پویایی جمعیت در هر کشور و منطقه ای اثر گذار است و بسیاری از ویژگی‌های جمعیتی از قبیل ساختار سنی جمعیت، نسبت وابستگی جمعیت و حجم نیروی کار را تعیین می‌کند. با نگاهی به جمعیت آماری کشور این نکته بدست می آید که سطح باروری در چند دهه اخیر با کاهش بی‌سابقه‌ای در ایران روبرو شده است.

میزان باروری کل در ایران از حدود ۷ فرزند در سال ۱۳۶۰ به سطح جانشینی ۲.۱ در سال ۱۳۷۹ رسید و با افزایشی مقطعی در فاصله سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ مجدداً به پایین‌تر از سطح جایگزینی و در سال ۱۳۹۸ به حدود ۱.۸ فرزند به ازای هر زن کاهش یافته است؛ از این رو بررسی علل کاهش فرزند‌‌‌‌آوری و شناسایی و رفع موانع آن ازجمله موضوعاتی است که در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی اهمیت بسزایی دارد.
ایشان به موانع فرزندآوری در ایران پرداختند و ادامه دادند، وقتی با زوج هایی که ازدواج کرده اند هم صحبت می شوید بسیاری از آنها مشکلات اقتصادی را عامل اصلی کم رغبتی به فرزند آوری عنوان می‌کنند؛ در حالی که تغییرات در مسیر زندگی بر میزان باروری بیشترین تاثیر را دارد که از جمله این تغییرات می توان به کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش استقلال مالی زنان قبل و بعد از فرایند ازدواج، تحصیل و مشارکت اجتماعی بانوان، نگرانی از آینده تحصیلی و شغلی فرزندان، افزایش مشکلات اقتصادی با آمدن فرزند جدید، درآمد ناکافی و نداشتن مسکن مناسب اشاره کردند.
ایشان سپس در سخنان خود به رفع موانع فرزندآوری چنین اشاره کردند که با کاهش میزان باروری به زیر سطح جایگزینی نقش حمایتهای رسمی و غیررسمی در جهت رفع موانع فرزند آوری قابل توجه است و در این راستا باید تمام ارگان ها بسیج شوند

به عنوان مثال، رسانه ها باید در جهت فرهنگ سازی برای کاستن سطح توقع جوانان و خانواده های آنان از نشان دادن بی دلیل خانه ها و زندگیهای اشرافی و پرتجمل در برنامه های نمایشی ؛ از به تصویر کشیدن زندگی زوج های جوانی که برخلاف بسیاری از همسران جوان نخستین روزهای ازدواج خود را در کمال رفاه و آسایش و بی هیچ نگرانی مالی تجربه میکنند، پرهیز کند.

به ترویج قناعت و ساده زیستی و دوری از زیاده خواهی و تجمل گرایی با بهره گیری از قالب های اثر گذاری همچون فیلمها و سریال های تلویزیونی بپردازند. برگزاری نشست های کارشناسی درباره دلایل و زمینه های بالا رفتن سن ازدواج مبادرت ورزند.

محتشمی راد مهمترین عامل تشویق به فرزندآوری را مشوق های اقتصادی معرفی کرد. ایشان فرمودند که ارائه کمک هزینه فرزندآوری و حمایت از مادران باردار مانند بیمه بارداری و زایمان، کاهش هزینه های درمان ناباروری و حمایت از زنان شاغل با استفاده از مرخصی های بلند مدت و اضافه حقوق، حفظ ارزش مادری و خانه داری و ایجاد مهدکودک های نزدیک به محل اشتغال مادران را از بهترین راه ها برای تشویق به فرزند آوری است .
ایشان در پایان طلاب را به فرزند آوری تشویق کرد و از آنها خواست تا در ترویج فرهنگ فرزندآوری با کلام و قلم خود کوشا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *