رشته تفسیر تطبیقی

رشته تفسیر تطبیقی

تعریف

سطح چهار آموزشی–پژوهشی رشته «تفسیر تطبیقی»، سطحی از تحصیلات حوزه ای است كه طلاب پس از گذراندن این دوره، توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظر و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی این رشته را كسب كرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار تفسیر گرایش تفسیر تطبیقی دریافت می كنند

اهداف

الف) ایجاد تسلط بر مبانی، مکاتب، آراء و روشهای مرتبط با رشته تفسیر تطبیقی؛ 
ب) تقویت توان پژوهش در حد تحلیل، نقد و ارائه نظردر مسائل مرتبط با رشته تفسیر تطبیقی؛ 
ج) ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی و مسائل تخصصی رشته تفسیر تطبیقی؛ 
د) تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه سازی جهت تولید علم و توسعه دانش در رشته تفسیر تطبیقی؛
ه) تأمین اساتید مورد نیاز در رشته تفسیر تطبیقی؛ 
و) شناخت و درک صحیح نسبت به فهم آیات الهی و ارزیابی مبانی مختلف فریقین؛ 
ز) شناخت نقاط اشتراک و اختلاف میان دیدگاه های فریقین درتفسیر قرآن؛
ح) دستیابی به آراء و نظریه های برتر در حوزه تفسیر تطبیقی

 

ضرورت

اهمیت تقریب و ارتباط جوامع ومذاهب اسلامی در عصر حاضر از یک سو و رسالت حوزه های علمیه خواهران مبنی بر تربیت محققان و دانشمندان زن مسلمان در رشته تفسیر به مثابه دانش پیرامون قرآن كریم از سوی دیگر، ایجاب میكند تا طلابی در سطح عالی در این رشته به آموزش، تحقیق و پژوهش بپردازند.

سیاست ها

الف) اهتمام به ارتقاء فضائل و ملکات اخلاقی و معنوی طلاب؛ 
ب) اهتمام به بهره گیری از سنت های كارآمد حوزوی با استفاده از فناوری ها و روش های نوین و مؤثر در آموزش و پژوهش؛ 
ج) اهتمام به پژوهش محور بودن دوره؛ 
د) اهتمام به رویکرد نقادانه و نظریه پردازانه، با طرح دیدگاه های چالشی؛ 
ه) تأكید بر بهره گیری از زبان تخصصی رشته در فعالیت های آموزشی و پژوهشی؛
و) اهتمام به نخبه پروری؛ 
ز) اهتمام به كارآمدسازی فرایندهای تعلیم و تربیت در عین تسهیل و سرعت بخشی منطقی به آنها؛
ح) تأكید بر رویکرد اجتهادی در دروس مرتبط

 
دکمه بازگشت به بالا