رشته تفسیر تطبیقی

تعریف
سطح چهار آموزشی–پژوهشی رشته «تفسیر تطبیقی»، سطحی از تحصیلات حوزه ای است كه طلاب پس از گذراندن این دوره، توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظر و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی این رشته را كسب كرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار تفسیر گرایش تفسیر تطبیقی دریافت می كنند
اهداف
الف) ایجاد تسلط بر مبانی، مکاتب، آراء و روشهای مرتبط با رشته تفسیر تطبیقی؛
ب) تقویت توان پژوهش در حد تحلیل، نقد و ارائه نظردر مسائل مرتبط با رشته تفسیر تطبیقی؛
ج) ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی و مسائل تخصصی رشته تفسیر تطبیقی؛
د) تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه سازی جهت تولید علم و توسعه دانش در رشته تفسیر تطبیقی؛
ه) تأمین اساتید مورد نیاز در رشته تفسیر تطبیقی؛
و) شناخت و درک صحیح نسبت به فهم آیات الهی و ارزیابی مبانی مختلف فریقین؛
ز) شناخت نقاط اشتراک و اختلاف میان دیدگاه های فریقین درتفسیر قرآن؛
ح) دستیابی به آراء و نظریه های برتر در حوزه تفسیر تطبیقی
ضرورت
اهمیت تقریب و ارتباط جوامع ومذاهب اسلامی در عصر حاضر از یک سو و رسالت حوزه های علمیه خواهران مبنی بر تربیت محققان و دانشمندان زن مسلمان در رشته تفسیر به مثابه دانش پیرامون قرآن كریم از سوی دیگر، ایجاب میكند تا طلابی در سطح عالی در این رشته به آموزش، تحقیق و پژوهش بپردازند.
سیاست ها
الف) اهتمام به ارتقاء فضائل و ملکات اخلاقی و معنوی طلاب؛
ب) اهتمام به بهره گیری از سنت های كارآمد حوزوی با استفاده از فناوری ها و روش های نوین و مؤثر در آموزش و پژوهش؛
ج) اهتمام به پژوهش محور بودن دوره؛
د) اهتمام به رویکرد نقادانه و نظریه پردازانه، با طرح دیدگاه های چالشی؛
ه) تأكید بر بهره گیری از زبان تخصصی رشته در فعالیت های آموزشی و پژوهشی؛
و) اهتمام به نخبه پروری؛
ز) اهتمام به كارآمدسازی فرایندهای تعلیم و تربیت در عین تسهیل و سرعت بخشی منطقی به آنها؛
ح) تأكید بر رویکرد اجتهادی در دروس مرتبط