نشست شماره سی و چهار توسط دفتر امور بانوان و خانواده و هم اندیشی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) اهواز مورخ دوشنبه ۷ خرداد ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران برگزار شد. سخنران این همایش سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند، استادیار پژوهشکده زن و خانواده، با عنوان “چند وجهی الگوی سوم و تجربه زنانه” به ارائه مطالب خود پرداختند.
در ابتدای این نشست استاد دکتر بصیرزاده به اساتید، طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه خوش آمد گفتند و اهمیت موضوع همایش و این نشست را خاطر نشان کردند.
دکتر علاسوند در ابتدای بحث با استناد به حرکت های تاریخی از صدر اسلام تا عصر حاضر الگوی سوم زن مسلمان را از الگوی سنتی و غربی تفکیک کردند. ایشان الگوی سنتی که در تاریخ اسلامی وجود دارد و زن را از بسیاری از حقوق انسانی همچون درک و فهم اجتماعی، حضور در جامعه، علم آموزی و…محروم می کند، را بر خلاف قرآن و آموزه های اصیل اسلامی دانستند.
استاد علاسوند فرمودند که الگوی زن غربی که در الگوی سوم زن مسلمان نفی می شود نه زن آمریکایی بلکه زنی است که اصول رفتاری خاصی دارد و نقش خانه داری اساسا چون نقش خانگی است برایش ناپسند می باشد. ایشان به سخنان و کتب پژوهشگران بزرگی از جمله فریس اشلفلی استناد کردند که جریان بزرگی در جامعه غرب وجود دارد که بیش از ۷ بیلیون دلار هزینه صرف مجلاتی می شود تا اهمیت دادن به خانواده و نقش مادری و خانه داری را برای زنان مخدوش و عامل بدبختی معرفی کنند. اینان در تلاشند تا از زنان برای تولید پول و گردش نظام سرمایه داری بهره ببرند و یکی از بزرگترین این صنعت ها، صنعت مدلینگ است. خانواده گرایان در جهان اکنون بسیار نگران توسعه این الگو هستند.
الگوی سوم زن میان دو الگوی موجو که از ان سخن به میان آمد، مطرح شده است. این الگو از زنی صحبت می کند که علاوه بر این که به نقش های خود همچون همسری، مادری و خانه داری اهمیت می دهد، به مسئولیت های سیاسی و اجتماعی خود هم اهمیت می دهد و با انتخاب خود نقش های اجتماعی و سیاسی را نیز می پذیرد. چند وجهی بودن الگوی سوم یعنی زنی که بسیار متفاوت از دو الگوی قبلی است، پر انرژی است و انرژی بیشتری برای نقش های خود باید صرف کند.
درغرب بسیاری از نقش های طبیعت بنیاد زنان را نفی می کنند و می گویند روابط رمانتیک در خانواده ها تجربه نمی شود برای همین لازم است که فرد در خانواده خود را محدود و متعهد نکند. این در حالی است که پژوهشگران غربی می گویند همیشه در تاریخ و خانواده روابط رمانتیک بوده ولی ادبیات و فرهنگ عفیف بوده و از این جنبه های روابط پرده بر نمی داشته و به صراحت حرف نزده است. حتی امروزه در غرب پا را فراتر نهاده و تعهد و عشق رمانتیک را هم بی ارزش خوانده و تنها لذت جنسی را برای انسان مهم دانستند.
دکتر علاسوند از خانم گورسمن نقل کردند که می گویند اکنون مشکل جریان های فمنیستی در غرب این است که نمی گذارند ما متخصصین از مشکلات مدیکال و پزشکی در ابعاد جسمی و روحی و روانی روابط متکثر صحبت کنیم چرا که در تاریخ دروغ پردازی غربی چیزی به نام سکس امن وجود ندارد. در غرب از سقط جنین، حقوق ال جی بی تی ها به شدت حمایت می شود، به فرزند آوری اهمیت داده نمی شود و با گفتگوها و مشاوره هایی که از خدا و دین سخن گفته شود، ما را منع می کنند.
ایشان در پایان به اهمیت حفظ ارزش های دینی و ملی مان در حیطه ی خانواده و زن تاکید کردند تا جوانان و خانواده های جامعه ما از بسیاری آسیب ها و معضلات جوامع دیگر در امان بمانند.
در انتهای نشست تعدادی از حضار به بیان نظرات و سوالات خود پرداختند و سرکار خانم علاسوند نکات و جواب های خود را بیان نمودند.


