بیست و چهارمین نشست از سلسله نشست های پیش همایش را مدرسه علمیه امام صادق (ع) با همکاری دبیرخانه همایش برگزارکرد. این نشست با موضوع “الگوی سوم زن مسلمان و تربیت نسل انقلابی” توسط سرکارخانم طیبه سادات موسوی از کمیته علمی همایش ارائه شد.
دکتر موسوی بیان فرمودند که هدف اصلی از برگزاری این همایش، ایجاد یک گفتمان سازی در جامعه نخبگانی با موضوع الگوی سوم هست. دغدغه اصلی ورود به چنین همایشی، بعد از ایجاد فتنه سال ۱۴۰۱ و شعار زن، زندگی، آزادی بر آن شدیم تا با یک قالب منطقی و اصولی حوزه علمیه به جمع نخبگانی ورود پیدا کند و الگوی سوم زن شناسانده شود، بهترین روش رسیدن به هدف ،تشریح همایش است.
در سازمانها و ارگانهای مختلف پیش نشست این همایش برگزارشده است . حوزه علمیه خوزستان و بالاخص حوزه های اهواز میزبان اجرای همایش هستند و باید در این زمینه فعالیت و تلاش جدی داشته باشید.
کلید واژه، الگوی سوم زن سال ۹۲، در کنگره ۷ هزار شهد زن، در پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان شد و ایشان فرمودند: “الگوی زن مسلمان، نه زن غربی هست و نه زنان شرقی و خانه نشین، بلکه یک الگوی سوم باید برای زن تعریف شود.”
استاد موسوی افزودند که باید برای شناخت الگوی سوم زن، اول به تشریح الگوی اول و دوم پرداخت و بعد از شناخت این دو به الگوی مصداقی و مفهومی سوم زن بپردازیم. ما بیشتر روی الگوی مصداقی بحث می کنیم و الگو مشخص می کنیم و آنچه ما درجوامع علمی می توانیم تحلیل و منطبق بر جامعه امروزی کنیم ، این است که ما بتوانیم یک نگاه مفهوم شناسی داشته باشیم و بتوانیم از نظر مفهومی و معنایی کلید واژه الگوی سوم زن مسلمان را در آیات و روایات مورد بررسی قرار ادهیم. وقتی مقالات رو بررسی کنید می بینید که کمتر در زمینه مفهومی کار شده است و بیشتر مصداقی است. الگوی زن غربی به خانواده گریزی منتهی می شود و الگوی زن شرقی به خانه نشینی و گوشه نشینی می رسد.
ایشان ادامه دادند که اگر بخواهیم این دغدغه مفهوم شناسانه را داشته باشیم باید به بیانیه گام دوم انقلاب نگاه کنیم، حضرت آقا فرمودند که نگاه نخبگان دینی برای معرفی الگوی سوم زن مسلمان، باید یک نگاه تهاجمی باشد نه تدافعی، یعنی قبل از اینکه فتنه ها بخواهد مستقیما وارد اجرا شود و کانون خانواده را مورد هجمه قرار دهد، جامعه نخبگانی باید الگوی سوم زن مسلمان را به همه جوامع بشری مفهوما و مصداقا معرفی نماید. در این صورت جایی برای فتنه و آشوب و ورود سیاسی و هجمه ها باز نمی شد.
در بحث مباحث حقوقی زن و در عرصه های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، خانوادگی،اقتصادی، باید قبل از وقوع چالش، به صورت تهاجمی، آنها را شناسایی و الگوی صحیحی برای آنها ارائه داد و اگر حرکت ما تهاجمی نبود قطعا باید حرکت تدافعی داشته باشیم که در این صورت سازوکار های جدیدتر، امکانات بیشتر و توان مضاعف باید بکار برد.
سرکار خانم موسوی تاکید کردند که یکی از مصادیقی که امروز بر دوش همه طلاب است، بحث جهاد تبیین با الگوی سوم زن مسلمان است. در بحث جهاد تبیین حضرت آقا چهار کلیدواژه داشتند؛ جهاد تبیین یک فریضه، عینی ،فوری و قطعی است. اگر این فرصت را از دست دهیم، نمی توانیم الگوی درستی را به آیندگاه معرفی کنیم.
در نگاه اندیشمندان غربی مثل سقراط که فیلسوف قرن پنجم است؛ زن موجودی است که اولا به تبع مرد آفریده شده است و جبر طبیعی است و طبیعت چون بتواند قانون زاد و ولد را طراحی کند، به اجبار باید موجود مذکر و مونث را خلق کند.
نیچه در قرن یازدهم می گوید: زن شخصیتی است که برای زندگی و مراقبت از خانواده افریده شده است همچنانی که حیوانات دیگر برایی مراقبت از زندگی مورد نیاز هستند، زن هم برای ادامه زندگی خانواده مورد نیاز است، این یک نگاه محقرانه و خلاف وجدان است.
این نگاه بعد از انقلاب صنعتی و رنسانس تغییر پیدا کرد. و زن را یک کاربری ابزار گونه معرفی کردند یعنی نظام سرمایه داری برای اینکه بتواند، تولید و مصرف گرایی بیشتر در جوامع انسانی طراحی کند، نیازمند کارگر بیشتر و تبلیغ و فرهنگ مصرف داشت. بهترین پازل در نگاه آنها برای کاربری و تغییر سازی، زن بود. نظام سرمایه داری با کاهش پوشش و حجاب و عفت زن، سیاست های خود را بهتر به نتیجه می رساند، این نگاه تا جایی بودکه، زن به کالای سرمایه داری در عرصه اقتصاد و ابزار رسانه تبدیل شد.
در مباحث انقلاب جنسیتی، زن از جایگاه اقتصاد محوری به یک ابزار برای تسلط نظام استکباری بر جهان و نظام بشری مبدل شد. خانواده سنگین ترین مانعی بود که زن را وارد این عرصه نظام رسانه ای می کرد و دشمن با یک حرکت بنیاد خانواده را هدف گرفت. مباحثی همچون ازدواج سفید، تغییر جنسیت، تقلیل جمعیت، فضا سازی رسانهای و نمایش جذابیت های زنانه استفاده کرد.