لوگوی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا
گزارش, گزارش

گزارش کرسی آزاد اندیشی «ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران»

گزارش کرسی آزاد اندیشی «ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران»

گزارش کرسی آزاد اندیشی «ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران»

چهارمین کرسی آزداندیشی توسط مدرسه فاطمه الزهرا (س) آبادان با عنوان: “ساختارها و هنجارهای اجتماعی معیوب عفاف ستیز در کشور ایران ” در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد.
ارائه کننده این کرسی سرکار خانم کوثر طرفی، ناقد سرکارخانم زهرا مقدم و دبیر جلسه فاطمه نصاری جزیره بودند.

سرکار خانم کوثر طرفی چنین بیان فرمودند که الگوی سوم تعریفی بین زن متحجر خانه نشین و زن غربی که عفاف برایش تعریف نشده است بوده و میتوان آن را به زن باعفت فعال تعمیم داد که علاوه بر حضور در جامعه، هویت و اصالت خود را حفظ می‌کند و برای کسب ارزش خودنمایی نمی‌کند. این الگوی درست و واقعی را مقام معظم رهبری معرفی کرده و نام آن را الگوی سوم زن گذاشته است.

رهبری تعریفش از الگوی سوم زن یک تعریف نه شرقی و نه غربی است. به گفته ایشان زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ سازی و در تعریف قالباً غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد، معرفی شده است. موضوع مورد بحث ما “هنجارها و ساختارهای معیوب عفاف ستیز در کشور ایران” است. هنجار یعنی بایدها و نبایدهای یک جامعه که مورد پذیرش همگان است و همگان به آن عمل می‌کنند. هنجارها از علل مختلفی همچون سنت‌ها و آداب و رسوم نشات می‌گیرند که یا می‌توانند خوب باشند یا بد.

برخی مصادیق هنجارها و ساختارهای معیوب ایجاد شده در جامعه کم اهمیتی به نقش مادران است. به گفته امام خمینی(ره)که فرمودند مادرها مبدا خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه‌ها را بد تربیت کنند مبدا شرارتند. اینک ما به اهمیت نقش مادران پی بردیم و از سوی دیگر شاهد هستیم که علی الخصوص در نسل جدید چقدر نقش اصیل یک مادر تراز زیر سوال رفته است. امروز ما با مادرانی مواجه هستیم که تحت تاثیر الگوهای ظاهری و رفتاری از سوی غرب دچار خودکم بینی شده و کودکان و فرزندان خود را سد راه و مانع موفقیت و پیشرفت خود می‌دانند.

همین دیدگاه باعث می‌شود که مادر به کودک خود به عنوان یک موجود ارزشمند نگاه نکند و توجه خود را از کودک بگیرد و آن کودک یک کودک بی‌بند و بار بار بیاید. از مصادیق دیگر هنجارهای معیوب می‌توان به فضای نظام آموزشی اشاره کرد که تاثیر زیادی برشکل‌گیری برخی هنجارهای عفاف ستیز دارند به عنوان مثال ما در دانشگاه‌های مختلط شاهد آن هستیم که روابط آزاد دختر و پسر بی هیچ نظارتی وجود دارد و علاوه بر آن پوشش نامناسب دانشجویان نیز وجود دارد و هیچ قانون متقنی مبنی بر رعایت اصول ارتباط با نامحرم و یا حتی پوشش دانشجویان وجود ندارد.

دانشگاه تبدیل به بستری برای ایجاد یک سری هنجارهای عفاف ستیز شده است. حتی در مدارس نیز به اندازه‌ای که به دروسی مانند ریاضی و علوم توجه می‌شود اگر به مسئله عفاف توجه می‌شد طبیعتاً یک نسل عفیف را به جامعه تحویل می‌دادند. از جمله راهکارهای افزایش و توجه به عفت در مدارس می‌توان به معرفی مبسوط و گسترده شیرزنانی که در طول انقلاب و دفاع مقدس حماسه آفریدند پرداخت. چنان که مقام معظم رهبری فرموند: “زنان دفاع مقدس از مصداق های الگوی سوم زن مسلمان هستند آنها تاریخ جدیدی ساختند و به همه جهان نشان دادن که زنان عفیف وباحجاب می توانن درمتن و مرکز باشند. “

ناقد خانم زهرا مقدم بیان کردند که به جای کلمه “عفاف ستیز” کلمه عفاف گریز” جایگزین شود. الگوی های دفاع مقدس در مراتب بعدی قرار دارد ابتدا علل گرایش به الگوهای غربی مورد کنکاش واقع شود بهتر است با اشاره به مادر عفاف گریز که کودک هنجار شکن بار می آورد

ایشان فرمودند سیر پیشبرد مقاله از خانواده به جامعه بدرستی و خیلی خوب بیان شده و باید به مسولین اشاره شود چرا که علاوه بر مراکز آموزشی، مسئولین جامعه هم در بحث تبیین عفاف دخیل هستند. استفاده و استناد به سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) بسیار خوب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *