گزارش های معاونت پژوهش, گزارش های همایش

گزارش کارگاه شماره ۱۲ مقاله نویسی

گزارش کارگاه شماره ۱۲ مقاله نویسی

گزارش کارگاه شماره 12 مقاله نویسی

دوازدهمین کارگاه از مجموعه کارگاه های مهارت افزایی ذیل همایش با عنوان “موضوع شناسی” با ارائه استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر مولوی وردنجایی ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س)، آبادان برگازار شد.

در این کارگاه به تفصیل در مورد انواع مقاله گفتگو شد.دکتر مولوی  در مورد تفاوت بین مشکل و مسئله توضیح دادند :

  1. مشکل (Problem): –

تعریف: مشکل یک وضعیت ناخواسته و غیرمطلوب است که نیاز به حل دارد.

خصوصیات: مشکل به یک موقعیت خاص اشاره دارد که تاثیرات منفی بر روند یا عملکرد مورد نظر دارد.

ویژگی‌ها: مشکل‌ها معمولا موقتی هستند و باید به درستی توسط پژوهش و تحلیل شناخته شوند.

مثال: کاهش بهره‌وری در خط تولید یک شرکت به دلیل اشکال در دستگاه‌های تولیدی.

  • مسئله (Issue): –

تعریف: مسئله یک وضعیت نیازمند بررسی و درک عمیق‌تر است که نیاز به تحلیل و رسیدن به تصمیمات منطقی دارد.

خصوصیات: مسئله اغلب پیچیده‌تر و چندجانبه‌تر شده و نیاز به بررسی دقیق و تفکر کارآمد برای حل آن دارد. ویژگی‌ها: مسئله‌ها ممکن است دست‌وپنجه نرم کننده باشند، اما برطرف شدن آن‌ها نیازمند زمان و تلاش است .

مثال: بررسی عوامل مختلفی که به کاهش بهره‌وری در خط تولید مذکور منجر شده است و ارائه راهکارهای منطقی برای بهبود وضعیت. بنابراین، در حل مشکلات و مسائل، متمرکز شدن بر تمرکز روی عیوب موجود (مشکلات) و تحلیل و رسیدن به تصمیمات مناسب (مسائل) می‌تواند به برطرف کردن موانع و رسیدن به راه‌حل‌های قابل قبول کمک کند.  

ایشان برای تبدیل مشکل به مسئله به ذکر مثالهای متعدد با همکاری طلاب پرداخته و در ادامه تفاوت‌های اساسی بین مسئله و سوال را هم با ذکر مثال بیان نمودند.

استاد مولوی در پایان فرمودند که وظایف استاد راهنما در نوشتن مقاله علمی بسیار اساسی و حیاتی هست و در کمک به دانشجویان برای تولید یک مقاله عالی و کارآمد تأثیر بسزایی دارند.  ایشان به طور مختصر وظایف اصلی یک استاد راهنما در جهت هدایت و پشتیبانی دانشجو در نوشتن مقاله را چنین بیان کردند:
۱٫ ارائه راهنمایی و آموزش: استاد راهنما باید به دانشجو راهنمایی‌های لازم درباره مراحل نگارش مقاله، تنظیم محتوا، روش‌های تحقیق، و استفاده از منابع ارائه کند.
۲٫ ارزیابی موضوع: ارزیابی موضوع انتخاب شده توسط دانشجو و ارائه نظرات سازنده جهت بهبود و بازنگری موضوع مقاله.
۳٫ تدبیرگری نقدی: ارائه بازخورد سازنده و انتقادات سازنده به متن و ساختار مقاله‌های دانشجو و کمک به ارتقای کیفیت آنها.
۴٫ هدایت در تحقیق: راهنمایی دانشجو در انتخاب و بهره‌گیری از منابع، انجام تحقیقات، تحلیل داده‌ها و استخراج نتایج معتبر و قابل اعتماد.
۵٫ ارزیابی نتایج: تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات و ارائه نظرات برای بهبود و رفع نواقص آنها.
۶٫ پشتیبانی از انتشار: راهنمایی دانشجو در مراحل ارائه و انتشار مقاله، نحوه انتخاب ژورنال مناسب و رعایت استانداردهای نگارشی.
۷٫ محافظت از امانت علمی: تشویق دانشجو به احترام مراعات حقوق مالکیت معنوی و اهمیت ادبیات و پژوهش‌های پیشین.
۸٫ پاسخ به پرسش‌ها و استعلامات: ارائه پاسخ به پرسش‌ها و استعلامات دانشجو‌ها و بهره‌برداری از تجربیات خود به منظور حل مشکلات و ابهامات.

به طور کلی، استاد راهنما با انجام این وظایف مهم، به دانشجو در تولید یک مقاله عالی و ارزشمند کمک می‌کند و آموزش و راهنمایی لازم رادر طول مسیر نوشتن مقاله فراهم می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *