گزارش های معاونت پژوهش, گزارش های همایش

گزارش نشست علمی «موانع و تأثیر الگوهای نوظهور خانواده بر زن مسلمان معاصر والگوی سوم»

گزارش نشست علمی «موانع و تأثیر الگوهای نوظهور خانواده بر زن مسلمان معاصر والگوی سوم»

«موانع و تأثیر الگوهای نوظهور خانواده بر زن مسلمان معاصر والگوی سوم»

معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بندرماهشهر با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، پژوهشکده زن و خانواده و دبیرخانه همایش «ملزومات، سازوکارهای موانع تحقق الگوی سوم زن مسلمان» به مناسبت هفته پژوهش اقدام به برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع «موانع و تأثیرالگوهای نوظهور خانواده بر زن مسلمان معاصر و الگوی سوم» با حضور سرکارخانم دکتر زهرا داورپناه (عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده) ویژه طلاب و اساتید به صورت مجازی در روز سه شنبه مورخ ۵ دی ماه ۱۴۰۲، نمود.

خانم دکتر داورپناه ضمن اهمیت دانستن موضوع، بیان کرد: آسیب و موانع متعددی در حوزه خانواده با توجه به الگوهای نوظهور اشاره کرد ازجمله: بحث انتخاب همسر، عشق، سیالیت جنسیت، روان شناسی گرایی. که هر کدام از این موارد مباحث و نظریات متعددی درباره‌ی آنها داده شده است که نیازمند تحلیل و بیان تأثیرات آن در خانواده های معاصر اسن.

ایشان در ادامه به مسئله انتخاب و عشق اشاره کرد و بیان کرد: برخی معتقدند که باید قبل از ازدواج ایده‌‌های عشق ایجاد شود تا بتواند فرد مقابل را انتخاب کند. در واقع با وجود عشق، می‌پندارند که سعادت محقق می‌شود در حالیکه بعد از ازدواج چنین عشق پنداری را نمی‌بینند و در نتیجه تصمیم به طلاق خواهند گرفت. همانطور که در فیلمها یا در اینترنت با یک جستجوی ساده از عشق تنها تصویر دو نفر از مرد وزن را نمایش می‌دهند که نمادی از عشق است درحالیکه شخص سوم که فرزند جزئی از خانواده است را نشان نمی‌دهند به همین دلیل بیشتر افراد عشق را فقط با دونفر تصور می‌کند و باید چنین مسئله ای قبل از ازدواج رخ دهد چراکه همانطور گفته شد آن را شرط سعادت و خوشبختی می‌دانند. از سوی دیگر، برخی از تبعات ازدواج را نفی یا زوال می دانند همچون نگاه عقلی به مسئله ازدواج، کارکردهای تولید مثل و غیره.

خانم دکتر داورپناه در ادامه افزود: ازدواج با چنین نگرشی همواره ناتمام است. چراکه پندار آنها این است که باید عشق باشد، باید به آن اهمیت داد سپس وارد انتخاب می‌شود در حالیکه این مسئله باعث شده که آمار ازدواج کاهش پیدا کند و دشواری‌ها زیاد شود. این مباحث در تاریخ خانواده و تاریخ ازدواج و جامعه شناسی خانواده نشان داده که چنین پدیده‌ای جدید است در حالیکه عشق و انتخاب در وحله‌ی اول اینطور نبوده که حتما شرط سعادت و تکوین باشد. اما ما باید به این مسائل توجه کنیم که اندیشه ما درباره خانواده مقاوم، الگوی سوم زن، بحث زوجیت، بحث عشق صحیح، بحث خوشبختی بودن و سعادت بودن در خانواده را بدانیم.

ایشان در ادامه به مباحث دیگری اشاره کرد و گفت: مارکسیستهای فمینیسم معتقدند زن باید آزاد شود و خودش به رفاه مادی برسد درواقع نگرش آنها پول و سرمایه گذاری است و از اینکه در اختیار فرزند یا همسر باشد خارج شود. مسئله دیگر بحث سیالیت جنسی، گرایش جنسی، جایگاه روانشناسی در بهروزی، رشد طبیعی، تفکر در مسئله اقتصاد برای تشکیل خانواده و غیره مواردی هستند که می‌توان به موانع و تأثیرات آن در خانواده نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *